Jak vybrat naviják?

Stejně jako je mnoho různých druhů prutů je i poměrně veliké množství rybářských navijáků. Každý se hodí na trochu jinou velikost úlovku, druh ryby a techniku lovu. Pojďme se podívat na to, jak vybrat naviják podle parametrů a čemu dalšímu je při výběru vhodné věnovat pozornost.

  • David, redaktor Heureka.cz
  • Doba čtení: 8 min.

Jak vybrat naviják podle základního rozdělení

Smekací

Jedná se o základní a nejčastější typ navijáku, se kterým se setkáte, které jsou vybaveny cívkou a brzdou. Důležitou roli při výběru hraje kapacita cívky, počet ložisek a celková váha.

  • Značně univerzální

  • Snadné na používání

  • Levné

  • Jednoduchá údržba

Muškařské

Speciální typ navijáku k umístění na konec prutu, který je určený k ukládání muškařské šňůry. Sedlo navijáku upevňujete přímo k tělu prutu a pracovat budete nejčastěji jen s jednoduchým převodem. Navijáky mohou mít cívku s velkým nebo malým průměrem. Obě řešení jsou stejně funkční.

  • Ideální pro menší ryby

  • Nevhodný pro veliké ryby

Multiplikátory

Tyto speciální masivní navijáky najdete také jako navijáky „s otočnou cívkou“. Cívka totiž rotuje velkou rychlostí a vlasec se odvíjí tak, že ho cívka nebrzdí.

  • Hodí se hlavně na veliké a střední ryby

  • Velmi přesný nadhoz

  • Vysoká odolnost proti zatížení

  • Nevhodný pro malé ryby

Baitcastové

Jedná se o další speciální typ navijáku pro techniku zvanou Baitcasting. Konstrukce se skládá z rotující cívky (smekací se neotáčí), která se připevňuje k horní části prutu.

  • Daleké a přesné nadhozy

  • Snese velikou návnadu

  • Dražší

  • Nehodí se pro lov velikých ryb

  • Náročnější na ovládání

Typy brzd

Velmi důležitou částí navijáku je brzda (brzdy), která má veliký vliv na to, jak a kdy s ním budete schopni povolovat, utahovat a zasekávat.

Přední brzda

Navijáky s přední brzdou mají za cíl rybu rychle unavit. Nachází se nad cívkou v přední části navijáku. Rozdíl je i v uchycení cívky na ose zdvihu.

  • Univerzální a účinné

  • Přesné

  • Velká brzdná síla

  • Náchylné k zadrhnutí a poruchám

  • Méně pohodlné na ovládání

  • S brzdou nelze pracovat během navíjení

  • V určitých polohách může klička překážet vlasci

Rybářské navijáky s přední brzdou

Abyste sundali cívku navijáku s přední brzdou, musíte vyšroubovat nejprve matici brzdy. Naštěstí se často vyskytuje jednodušší řešení, kdy stačí stisknout tlačítko pro uvolnění cívky.

Zadní brzda

Jsou vhodné pro velmi jemnou techniku i vyhrocené situace. V této konstrukci je brzda umístěna v zadní, spodní části navijáku. Objevily se jako druhé po navijácích s přední brzdou. Ovládací prvek, nejčastěji kolečko, je umístěno tak, že rybářova ruka nemusí přijít do kontaktu s vlascem nebo šňůrou.

  • Snadné ovládání

  • Nižší přesnost

  • Zdlouhavé brzdové převody, během kterých může dojít ke změně síly brždění

  • S brzdou nelze pracovat během navíjení

Rybářské navijáky se zadní brzdou

Některé modely mají ještě páčkovou brzdu, kterou stačí ovládat jedním prstem (nejčastěji ukazováček), a dojde ke zvýšení odporu. V tomto případě je výhodou i výměna cívky, kdy často stačí stisknout tlačítko pro její vyjetí

Centrální brzda

Výhodou je jejích rychlost, přesnost a možnost ovládat jí pouze pomocí palce těsně za cívkou. Kombinuje tedy přednosti zadních i předních brzd, a pokud byste dali přednost držení prutu oběma rukama, jde o vaši jedinou možnou volbu.

  • Lze ovládat jedním prstem

  • Rychlost utažení či povolení brzdy

  • Vysoká kvalita zpracování

  • S brzdou nelze pracovat během navíjení

  • Vysoká cena

Volnoběžná brzda (Baitrunner)

Navijáky s baitrunnerem mají jednu brzdu v přední části, která slouží k boji s rybou, a v zadní části druhou volnoběžnou brzdu, která se stará o odpor při záběru. Jde o jednoduchý mechanismus, jenž uvolní brzdový systém hned po nahození, aniž byste museli mít zvednutý překlápěč.

  • Možnost náhlého zaseknutí – skvělé v nečekaných situacích

  • Oddělené nastavení odporu odvíjení (při záběru) a navíjení

Rybářské navijáky s volnoběžnou brzdou

Jakmile otočíte kličkou, brzda se ihned uvede do vámi požadovaného odporu. Toto nastavení je samozřejmě možné měnit i během samotného zdolávání ryby.

Bojová brzda

Bojová brzda je v podstatě doplněk klasické brzdy (obvykle zadní), který umožňuje dočasně zvýšit nebo snížit odpor brzdy beze změny původního nastavení.

  • Skvělé pro zvládání nečekaných výpadů ryby

  • Lze s ní pracovat během navíjení

Rybářské navijáky s bojovou brzdou

Druhy navijáků podle ryb a technik lovu

Říkáte si, že to všechno je sice moc hezké, ale vy místo toho prostě a jednoduše chcete vědět, jaký vybrat naviják na kapry, sumce či dravce obecně? Nebo vás zajímá, jaký naviják na přívlač či na feeder?

Ryby

Pstruzi, siveni a lipani

  • muškařské

Kapři

  • smekací s volnoběžnou brzdou

Dravci

  • smekací s kvalitní bojovou brzdou

Sumci

  • velký celokovový smekací s kvalitní odolnou brzdou a velikou kapacitou cívky
  • velký celokovový multiplikátor

Techniky lovu

Na položenou

  • smekací s volnoběžnou brzdou

Na přívlač

  • odolný a lehký smekací se zadní či bojovou brzdou a krytou cívkou
  • multiplikátor
  • baitcastový

Na feeder

  • smekací s volnoběžnou, přední či zadní brzdou

Na plavanou

  • smekací

Na moře

  • celokovový multiplikátor
  • smekací s povrchem proti slané vodě
  • baitcastový s povrchem proti slané vodě

Na dírky

  • malý smekací
  • kolečko

Parametry

Materiál

Nejčastějším materiálem je grafit. Pokud se však chcete věnovat rybaření seriózněji, sáhněte po pokročilejším řešení. To představuje materiál Dur-aluminium, který ale budete znát pod běžnějším pojmenováním „dural“. Duralové navijáky jsou o něco dražší, nicméně se vám jejich cena vrátí v kvalitě a výdrži.

Pozornost věnujte také tomu, ž jakého materiálu je vyrobena konkrétně cívka, která by měla být v ideálním případě rovněž z duralu nebo kovová. Konkrétně u cívek se grafitu raději úplně vyhněte.

Velikost

Při velikosti se řiďte označením AFTMA (Mezinárodní sdružení rybářských potřeb). Zároveň berte v potaz velikost prutu, se kterým ho budete používat. Obecně platí, že pokud budete chytat s menšími pruty a nahazovat na kratší vzdálenosti, postačí menší navijáky do velikosti 30. Na střední pruty volte navijáky velikosti 35–40, na které se vejde alespoň 150–200 metrů vlasce. A na těžké pruty volte navijáky s označením 50 a s prostorem až pro 200 metrů vlasce.

Počet ložisek

Sice automaticky neplatí, že čím více ložisek naviják obsahuje, tím lepší bude, přesto je to ale určitým signálem kvality. Samotná ložiska jsou vyrobena z nerezové oceli a jsou umístěna přímo v těle navijáku. Za dostatečný počet můžete považovat už 4 a více kuličkových ložisek s umístěním na kličce, rotoru, rolničce a cívce.

Kapacita cívky a průměr vlasce

Kapacita je vždy vyryta nebo jinak vyznačena přímo na cívce. Forma zápisu vypadá následovně: 100 m/0,28. To znamená, že se na cívku vejde 100 metrů vlasce o průměru 0,28 mm. Pokud budete používat jinou tloušťku vlasce, je třeba číslo adekvátně upravit.

Převodový poměr (rychlost navíjení)

Převodový poměr vám udává počet otočení cívky na jedno otočení kličky. Nejčastěji jde o formát, jako třeba „5,0 : 1“. Znamená to, že se při jednom otočení kličky pětkrát otočí naviják. Čím vyšší číslo, tím rychleji budete schopni navíjet, ale na druhou stranu o to více citu budete potřebovat v určitých situacích.

Související

Příslušenství k navijákům

Rybářské vlasce

Rybářská lanka

Rybářské pruty

Rybářské signalizátory

Splávky

Návnady a nástrahy

Rybářská krmítka

Rybářské vrhače návnad

Rybářské krabičky a boxy

Často kladené otázky

Jaký naviják je nejvíce univerzální?

Nejvíce univerzální jsou celokovové či duralové středně veliké smekací navijáky s přední brzdou.

Bojová nebo volnoběžná brzda?

Mezi bojovou a volnoběžnou brzdou je značný rozdíl a vše se odvíjí od toho, co chcete lovit. Volnoběžná brzda se hodí hlavně pro kaprařské pruty, kdežto s bojovou brzdou budete mít během zdolávání ryby možnost rychle povolit nebo přitáhnout brzdu.

Jaký počet ložisek?

Vyšší počet ložisek sice může znamenat zvýšení kvality, ale pouze do určité hodnoty. S počtem ložisek se totiž zvyšuje i složitost celého zařízení. Pokud je v navijáku třeba 10 a víc ložisek, jde často o marketingový tah a jakákoli případná oprava nebo úprava je o to náročnější.

Jakou kličku?

Plastové nebo gumové kličky jsou protiskluzové a pohodlnější než kovové, které mohou navíc při nízkých teplotách studit.

Vyžaduje naviják nějakou údržbu?

Pokud si koupíte kvalitní a drahý naviják, je zcela na místě o něj řádně pečovat pro jeho delší životnost. Na konci každého lovu je vhodné odstranit veškerou hrubou nečistotu, propláchnout jej a jednou za čas také rozebrat a promazat styčné plochy. Objeví-li se jakákoli mechanická nedokonalost nebo porucha, se kterou si nedokážete obratem poradit, před jakýmkoli dalším používáním navštivte servis.

Dobrého rybáře nedělají pouze znalosti a zkušenosti, ale také kvalitní výbava, o které se můžete inspirovat na naší stránce věnované rybaření.